Sínek a semmiben: hogyan tűnt el egy vasútvonal a vármegye térképéről A vasútvonalak története nem csupán az utazásról szól, hanem a települések fejlődéséről és a közlekedési hálózatok alakulásáról is. Egyes vonalak azonban, amelyek egykoron forgalmas ut
Több mint egy évszázadnyi utazás után csend telepedett a sínekre. A vasút személyforgalma 2009-ben megszűnt ezen a vonalon, így Paksra már csak a múltból zakatol vissza a nosztalgia.
A képen éppen érkezik a vonat, hogy induljon tovább utasokkal Pusztaszabolcs felé. A valóságban viszont már régen elment. A legutolsó személyvonat majd 13 évvel ezelőtt, mert 2009. december 12-én, a téli menetrend bevezetésekor megszűnt ezen a vasútvonalon a személyforgalom.
Vasút a semmibe? – Már 13 éve, hogy a vonat eltűnt a látóhatárról, és azóta senki sem tudja, mikor, vagy egyáltalán visszatér-e valaha.
Több mint egy évszázadon át tartott ez a történet, egészen pontosan 112 év és 11 nap erejéig. 1896 decemberében, karácsony előtt egy nappal indult el az első vicinális vonat Pusztaszabolcsról, hogy bejárja a vidéket, érintve Adonyt, Kulcsot, Rácalmás, Dunapentelét, majd Sztálinvárost, később pedig Dunaújvárost, Mezőfalvát, Előszállást, Dunaföldvárt és Dunakömlődöt, végül pedig Paksig jutott. A település északi részén, egykori téglagyár szomszédságában található a végállomás. Ez a vasúti pálya ma is a 42-es számú vonalként szerepel a térképeken.
Csak jóval később, 1975-ben folytatódott a sínpár építése, igaz, csupán négy kilométer hosszban, egészen az akkoriban épülő atomerőműig. Ekkor alakult meg a Duna-part megállóhely is, amelynek pályaszakasza ma is létezik és aktív, bár manapság már csak ritkán húznak el ott tehervonatok.



