Felfedeztük a kínai szájber-UAZ varázsát – Totalcar
A terepi kaland során nagy előny, ha valaki az élen jár, hiszen így könnyebben azonosítható, melyik kő stabil, és hol rejlik a bokánk számára rejtett veszély. Ezt a lehetőséget használják ki a különböző autópiacok, köztük a magyar piacon is megjelenő kínai gyártók. Az Omoda és a Jaecoo például hasonló stratégiával próbálnak betörni, mint a Hyundai és a Kia, amely már sikeresen működik. Bár ár-érték arányban és műszaki szempontból a két márka viszonylag hasonló, a pozicionálásukban eltérések fedezhetők fel: a Hyundai egy érettebb vásárlóközönséget céloz meg, míg a Kia inkább a fiatalabb generációra összpontosít. A két kínai márka között is megfigyelhetők különbségek: az Omoda a modern, városi életérzést képviseli, míg a Jaecoo a robosztus, terepjárós imázst erősíti. A Jaecoo neve is árulkodó, hiszen a „Jäger” (vadász) és a „Cool” (menő) szavak kombinációjából született.
Különbség a koreaiakhoz képest, hogy míg náluk összesen három márka van a családban (Hyundai-Kia-Genesis), a Chery csoportban rögtön nyolc: Chery, Luxeed, Exeed, Omoda, Jaecoo, Lepas, iCar és JeTour. Nehéz megmondani, hogy a magyar vásárlóknak hányat érdemes megjegyezni közülük, de mivel a Chery csoport a legnagyobb exportőr a kínai márkák közül, és óriási hangsúlyt fektet a külföldi piacokra, van rá esély, hogy több márkát is viszontlátunk majd a hazai utakon. A márkacsoport otthonában, Wuhuban tartott OMODA & JAECOO International User Summit rendezvényen szinte az összes típust végigülhettük, az Omodák és Jaecoo-k mellett pedig egy Luxeedet és egy iCart vezethettünk is.
A tesztvezetés egy aquapark parkolójában zajlott, ahol esőkabátos, walkie-talkie-os figurák tartották a fölénk terjedő ernyőt. Itt sima gyorsulások, ott 8-as kanyarok, amott pedig szlalom várta a bátortalan sofőröket. A komplexum, amelyet az előző nap meglátogatott vidámparkkal együtt jártunk be, a posztapokaliptikus üresség hangulatát árasztotta. A pár kósza gyerek láttán nehéz volt eldönteni, hogy vendégek, eltévedtek, vagy éppen úgy tűntek, mint akik eleve e helyre születtek.
Wuhu városának népessége az utolsó egy évtized alatt 1,5 millióval gyarapodott, így a lakosság jelenleg körülbelül 4 millió főt számlál. E növekedés mögött áll a természetes urbanizációs folyamat, valamint az iparosodás, melynek motorja a járműgyártás. Wuhu igazi Chery-központ: az utakat egyengyárak szegélyezik, piros teherautók zötyögnek az alkatrészekkel, míg a Chery, Exeed és Jetour modellek száguldanak, indexelés nélkül. Az Omoda-Jaecoo modellek viszont nem találhatók a városban, mivel azok kizárólag külföldi piacokra készülnek. Ennek ellenére a testvérmárkák logóival ellátott változataik sok helyen fellelhetők: például a Magyarországon Omoda 9 néven ismert autó Kínában Exeed RX márkanevével fut. Ha többet szeretnél megtudni róla, itt olvashatod a tesztünket:
Ha alaposan átgondolom, bizony, egyetlen kilométert sem tettünk meg az autókkal, hiszen mindhárom pályán csupán két kört futottunk. COTY-tag legyen a talpán, aki ebből komolyabb következtetéseket tud levonni. A Luxeed formavilága az amerikai Lucidra emlékeztet, gömbölyű, AI-közeli semlegességgel bír, s csupán a fényszórói adnak neki egy kis karaktert, amelyek kicsit a McLaren stílusát idézik. A kínálatukban egy szedán (S7) és egy SUV (R7) található, ez nem mondható túl széleskörűnek, de a kínai piacon inkább az egész márkacsoportot érdemes figyelembe venni.
A beltér egy igazi prémium gumiszoba, ahol a szupergazdagok szabadjára engedhetik magukat, hiszen minden olyan elképesztően puha, hogy a legvadabb őrjöngés sem okozhat sérülést. A két képernyőn kívül semmi éles vagy kemény nem található, így a kényelem és a biztonság maximális. A mozgása pontosan olyan, amilyen a megjelenése sugallja: a plüss felfüggesztés és a végtelen rugóút garantálják a felejthetetlen élményt. Európán kívül a sportos vezetés egyre inkább háttérbe szorul, és a kínai kapcsolattartónk is megjegyezte, hogy a Mercedes GLA túlzott keménysége a vezetési élményt háttérbe szorítja, hiszen sokan egyszerűen csak utazni szeretnének, nem pedig irányítani a gépet. A kínaiak talán túlságosan is a kényelemre helyezik a hangsúlyt, hiszen a BYD modellek is ezt tükrözik, és így van ez a Luxeed esetében is: egy igazi moguloknak szánt jármű, mint egy maharadzsa elefántja, lenyűgöző súlyával és pompájával. Azonban a különbség itt az, hogy ha csak egy kicsit is megnyomkodod a gázt, az 500 lóerővel azonnal útnak indul.
A Luxeeddel ellentétben az iCar V23 igazán karakteres és játékos megjelenést kínál. Bár a tervezők valószínűleg szívesebben hasonlítanák valamilyen klasszikus FJ40-hez vagy Jeephez, számomra inkább egy futurisztikus UAZ érzetét kelti. A lékhorgászat helyett azonban inkább adathalászatra lenne érdemes használni – már ha nem áll rendelkezésünkre egy rendes olajkályha. Az iCar V23 kizárólag elektromos hajtású, és két akkumulátor opciót kínál: 50 vagy 80 kWh kapacitással, a teljesítménye pedig 136-tól 455 lóerőig terjed. Mi a közepes változatot teszteltük, és bár nem vágta le a fejünket, a padlógázra azért rendesen megemelte az orrát. Egy városi SUV-tól pedig ennél több nem is igazán szükséges.
Sok időt töltöttünk azzal, hogy elgondolkodjunk, vajon a magyar piacon mennyire lehetne életképes ez a modell. A dizájnja, belső terének kialakítása és kényelme mind olyan tényezők, amelyek vonzóvá tehetik, és a technikai megoldásai is rendben vannak. Azonban az elektromos hajtás lehet a kulcskérdés, amely befolyásolhatja a sikerét. Ezzel szemben a Jetour például sokkal szélesebb választékot kínál, hiszen nemcsak hagyományos belső égésű motoros, hanem plug-in hibrid verziókat is elérhetővé tesz.
A Suzuki eVitara, a BYD Atto2 és hasonló modellek piacán való elhelyezkedéshez egy erősebb, tőkeellátott vagy szubvencionált háttér, valamint egy versenyképes árképzés lenne szükséges. Kínában ezek az autók 5-6 millió forintnak megfelelő jüanért elérhetők, de ha a megszokott európai szorzót, azaz körülbelül két-két és fél szerest alkalmazzuk, akkor a végső ár 13-15 millió forintra rúghat. Az importőrnek nem irigylem a feladatát, hiszen meg kell találniuk a választ arra, hogy valóban szükség van-e ezekre a modellekre a magyar piacon.



