A Kékszalag története tele van izgalmas győzelmekkel és lenyűgöző rekordokkal, amelyek mind hozzájárulnak a verseny legendás hírnevéhez.

Minden év júliusában a Balaton partján egy különös varázslat ölel körül mindent: a vitorlázás szenvedélyének lángja lobog, ahogy több száz hajó gyűlik össze, hogy részt vegyen a Kékszalagon, Európa legnagyobb és legrégebbi tókerülő versenyén. Ez az esemény azonban messze túlmutat egy egyszerű sportvetélkedés keretein; ez egy élő legenda, mely több mint kilencven éve írja történelmét, tele drámai fordulatokkal, hősies küzdelmekkel, furfangos megoldásokkal és felejthetetlen pillanatokkal. A Kékszalag nem csupán a vitorlázás rajongóinak szól, hanem mindazoknak, akik értékelik az emberi küzdelem és a sportszellem felemelő elmeséléseit.
Vannak olyan évek, amelyek örökre beíródnak a Kékszalag történetébe – írta a magyar vitorlás szövetség hírlevelében. Ilyen emlékezetes év volt 1953 is, amely nem csupán a verseny legszorosabb befutóit hozta el, hanem a leghosszabb és legfárasztóbb küzdelmét is. A gyenge szélben a győztesnek 40 órára volt szüksége ahhoz, hogy végigjárja a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Tihany-Balatonfüred útvonalat. Az utolsóként célba érkező hajó pedig hihetetlen módon, 52 óra elteltével futott be, ami azt jelenti, hogy a legénység két teljes éjszakát töltött a hullámok között. Ez a verseny a kitartás és a vitorlázás mesteri tudásának igazi próbája volt.
Az 1953-as év nem csupán a megpróbáltatásokkal teli, lassú folyamatok emlékét őrzi. A győzelemért vívott harc végkimenetele egy ügyes, sőt, talán nem is teljesen tisztességes fortéllyal dőlt el.
Negyven órányi vitorlázás után a Csilige nevű hajó éppen a Nemere II. előtt haladt. Az utolsó kétszáz méteren azonban Németh István, a Nemere II. kormányosa, váratlanul felkiáltott, mintha egy váratlan manőver következményeként panaszra lenne oka, ezzel azt a látszatot keltve, hogy nem képes bevenni a célvonalat. Scharbert Gyula, a Csilige kormányosa, áldozatul esett ennek a trükknek, és nem hajtott végre védelmi fordulatot. Ezzel a Nemere II. kihasználta a kínálkozó lehetőséget, és csupán 12 másodperces előnnyel megnyerte a versenyt. Ez a tizenkét másodperc a Kékszalag történetének egyik legizgalmasabb befutója maradt. Ha a szoros versenytémánál tartunk, az 1967-es verseny talán még ennél is drámaibb végkifejletet hozott.
A levegő feszültsége szinte tapintható volt. Aztán, mint egy hirtelen érkező szellő, egy apró fuvallat robbant be a versenybe, amit a Trinidad legénysége kiválóan kihasználva, a célvonal felé repült. Harminc másodperccel a győztes után már a nyolcadik helyezett hajó is átlépte a célvonalat, míg a második helyezett csupán hat méterre maradt el a diadaltól. Ez a Kékszalag történetének egyik legizgalmasabb befutója volt, ahol a véletlen és a gyors döntések határozták meg a végső eredményeket.
A Kékszalag nemcsak drámai pillanatokról, hanem legendás hajókról és vitorlázókról is szól. A Tramontana nevű hajó neve örökre összeforrt a versennyel, hiszen páratlan módon hét alkalommal (1940, 1942, 1963, 1971, 1977, 1979, 1989) diadalmaskodott.
A kormányosok között pedig Litkey Farkas számít abszolút rekordernek, aki tizenháromszor nyerte el a Kékszalagot. A tókerülő verseny abszolút csúcsát a Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 2023-ban elképesztő, 5 óra 3 perc 56 másodperces idővel száguldott végig a távon Józsa Márton kormányzásával.
Azonban a Kékszalag igazi szellemiségét talán nem is a rekordok és a győzelmek, hanem a fair play pillanatai mutatják meg a leginkább. Az elmúlt években több megható történet is bizonyította, hogy a versenyzők számára a sportszerűség és az emberség legalább annyira fontos, mint a győzelem. 2022-ben a Prospex Delta csapata a saját tartalék árbócát adta oda a legnagyobb ellenfelének, a Litkey Farkas kormányozta Process Solutionnek, miután a verseny előtti napokban eltört az árbócuk, és ezzel lehetővé tették számukra az indulást.
A 2023-as évben a jelenleg egytestű időrekordot birtokló Principessa libera legénysége, észlelve, hogy közvetlen ellenfelük, a Raffica felborult, azonnal mozgósította saját kísérőmotorosát, ezzel vállalva a saját jó helyezésük kockázatát. E döntésük nemcsak bátor, hanem tiszteletre méltó is, hiszen a sport szellemiségét képviseli. 2024-ben pedig a Weight csapata, a saját rajtpozíciójának kockáztatásával, segítséget nyújtott az Utasellátó legénységének egy technikai probléma orvoslásában, lehetővé téve, hogy ellenfelük is eséllyel vágjon neki a verseny kihívásainak.
Ezek a történetek – a 40 órás kemény küzdelmektől kezdve a másodpercekig tartó befutók izgalmáig, valamint a ravasz trükköktől a szívhez szóló fair play pillanatokig – formálják a Kékszalagot a Balaton és a magyar vitorlázás legnagyobb ünnepévé. Ez egy olyan esemény, ahol a sportteljesítmény, a hagyomány, a kitartás és az emberség szervesen összefonódik a magyar tenger hullámain, teremtve ezzel egy különleges atmoszférát, amely minden résztvevő szívét megdobogtatja.
A csütörtök reggel 9 órakor startoló 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj igazi izgalmakat tartogat, hiszen a várható erős szél különösen kedvez a résztvevőknek. Az idei évben a Magyar Szövetség ismét biztosítja a GPS-alapú online nyomkövetést, hogy a nézők valós időben követhessék a verseny eseményeit. Az élő videóközvetítés pedig garantáltan felejthetetlen látványt nyújt majd. Az Index folyamatosan frissülő szöveges tudósítással jelentkezik a Kékszalag eseményeiről, és a verseny végeztével összefoglaló és képgaléria is várja az érdeklődőket. Az előrejelzések szerint a mezőny még a 2023-as szezonnál is gyorsabb tempóra lehet képes, így a verseny igazi sebességünneppé válhat.