Tonio Schachinger, az osztrák író szerint, ha Bécsben töltötted is a tanulóéveidet, akkor valóban a város szellemiségének része vagy, függetlenül attól, hogy honnan érkeztél. A hely szelleme és kultúrája formálja identitásodat, függetlenül a származásodtó
A hétvégi budapesti Margó Fesztivál vendége, a Német Könyvdíjjal kitüntetett Tonio Schachinger regényeinek főszereplői nem ugyanazon a pályán játszanak, és nem is egyformán viszonyulnak a tömegvonzás szabályaihoz: az egyik eltűnni, a másik kitűnni akar.
A kettős élet előnye, hogy az embernek két identitása lehet. Az ön második regénye, a legrangosabb Német Könyvdíjat elhódító, magyarul is olvasható Valós idők főhőse, a bécsi elit gimnáziumba járó Till Kokorda a valós világban él, de igazán az online térben érzi otthon magát. Till valójában Tonio?
Till két generáció keveréke: én 1992-ben születtem, ő a könyv lapjain 2002-ben. Azon kívül, hogy hasonló iskolába járunk, meglepően kevés a hasonlóság Till és köztem. A Marianum a bécsi bentlakásos iskola, a Mária Terézia által alapított Theresianum modelljén alapul. Ez jó iskola? Rossz iskola? Belépő a jó élethez? Létezik olyan, hogy ideális iskola? Ha tudnám a választ, nem éreztem volna szükségét, hogy regényt írjak róla. Saját és barátaim tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy azoknak a szülőknek, akik jó irányba szeretnék terelni a gyermekeiket, fordított pszichológiát kellene alkalmazniuk az iskola kiválasztásakor. Ha azt akarják, hogy a gyermekeik igazán utálják a katolicizmust, akkor katolikus iskolába kellene küldeni őket, és ha azt akarják, hogy szuperkritikusak legyenek, és ellenezzenek mindent, amit a Waldorf-iskolák képviselnek, akkor a legegyszerűbb módszer, ha ilyen iskolába küldik őket.
Képzelj el egy világot, ahol J. D. Salinger legendás karaktere, Holden Caulfield, a 2000-es évek Bécsébe csöppen. A fiatal, lázadó diák, aki a felnőtté válás buktatóival küzd, most a bécsi utcákon bolyong, a modern kor kihívásaival néz szembe. A város vibráló kultúrája, a kávézók nyüzsgése és a helyi fiatalok életérzése mind újabb rétegeket adnak Holden már-már univerzális történetéhez. Holden, aki mindig is kereste a valódi értékeket a hamisság tengerében, most a digitális világ zűrzavarával találkozik. Az okostelefonok és a közösségi média világában a felnőtté válás új dimenziókat nyer. Még mindig ő a lázadó, a társadalom elvárásaival szembenálló figura, de most a bécsi fiatalok közé ékelődve, talán még inkább magányosnak érzi magát. Vajon a város szívében talál-e barátokra, akik megértik őt, vagy a modern kor kihívásai még inkább elidegenítik? Holden Caulfield tehát a felnövés szimbóluma marad, de most már a 21. századi Bécs színpadán, ahol a felnőtté válás nemcsak egy életkor, hanem egy bonyolult, sokszor ellentmondásos folyamat, tele új lehetőségekkel és buktatókkal. Felnövéstörténete talán újraértelmeződik, de a keresés, a kérdések és a válaszok iránti vágy megmarad.
Tinédzserkoromban bukkantam rá erre a könyvre, amely később a saját regényem alapjául szolgált, még ha tudat alatt is. Till elhagyja a látszólag kifogástalan életét, hogy az online térbe meneküljön. Nem ő az egyedüli; a korosztályának többsége hasonló lépésre szánja el magát. A kitalált univerzumban van valami mélyen megnyugtató, ami vonzza az embereket. Bár nem képesek ugyanazt az eksztázist adni, mint egy valódi csók vagy egy hirtelen, megvilágító élmény, mégis megnyitják a kaput a végtelen, órákon át tartó, örömteli felfedezéshez.
Egy író legnagyobb erénye abban rejlik, hogy a saját hangján szólal meg, amely azonnal felismerhető. A "Valós idők" megírásához több nyelv alapos ismerete volt szükséges: a szerző mesterien bánik a német, angol és az online tér sajátos hibrid nyelvével, ezzel teremtve meg a modern kommunikáció sokszínűségét.
Az online játékokban, amilyen az Age of Empires is, hozzá kell szokni a konstruált nyelvhez. Végül is minden szubkultúrának és minden iparágnak megvan a maga dialektusa. Az Age of Empiresban, ha valaki a BBC-ről beszél, akkor tudod, hogy egy bombázó ágyúra utal, nem a brit közszolgálati médiára, a British Broadcasting Corporationre. Az vagy, aki a képernyő előtt ül.




