Tavaly egy év leforgása alatt a parlamenti képviselők több mint 200 millió forintot költöttek üzemanyagra.


2024-ben az országgyűlési képviselők összesen 220 millió forintot költöttek üzemanyagra. Az élmezőnyben kizárólag kormánypárti politikusok találhatók, kivéve egy ellenzéki képviselőt, aki a 14. helyen szerepel. Az utazások terén a legaktívabb politikus napi átlagban 287 kilométert autózott, ami nem meglepő, hiszen ő rendelkezik a legnagyobb választókerülettel. Fontos megjegyezni, hogy az adatok kizárólag a parlamenti képviselőkre vonatkoznak, így más, autóval rendelkező tisztviselők költségei nem szerepelnek a számításokban.

A kormánypárti képviselők 2024-ben kiemelkedő összeget, összesen 220 millió forintot költöttek üzemanyag vásárlására. Az Országgyűlés Hivatala által a Blikk számára megküldött információk alapján a parlamenti képviselők közül ők költötték a legnagyobb összeget tankolásra.

A rangsor élmezőnyében kizárólag kormánypárti politikai szereplők találhatók. Az élen Hörcsik Richárd áll, aki lenyűgöző 4,459 millió forintot költött üzemanyag vásárlására. A második pozícióban Simon Miklós helyezkedik el, aki 3,822 millió forintot fordított a tankolásra, míg a harmadik helyen Tilki Attila szerepel, aki 3,556 millió forintot költött el üzemanyagra.

A rangsor a következő:

Az első ellenzéki politikus csak a rangsor 14. helyén tűnik fel, Dudás Róbert jobbikos politikus személyében, aki 2,974 millió forintot autózott el.

A lap kiegészítette, hogy Hörcsik költségei 100 kilométeren 7 literes átlagfogyasztással és a NAV által megadott tavalyi üzemanyagárakkal számolva 105 ezer kilométer megtételére elegendőek, ami napi 287 kilométeres utazásnak felel meg. A képviselő korábban a portálnak elárulta, hogy az ő választókerülete a legnagyobb távolságra helyezkedik el a fővárostól, és földrajzi szempontból is az övé a legszélesebb terület.

A legnagyobb költségekkel a fővárostól távol eső választókerületek képviselői számolnak el, akiknek a kormány által biztosított keret jelentősen magasabb. Azonban figyelemre méltó adatok láttak napvilágot. Horváth István, a szekszárdi képviselő, havi szinten 181 ezer forintot költött, majd decemberben váratlanul 686 ezer forintra ugrott a kiadása. Ha a 608 forintos benzinárat és a 7 literes fogyasztást vesszük alapul, ez havonta 16 ezer forint költséget jelentene, ami naponta körülbelül 520 kilométernyi utazást feltételez.

Július és augusztus hónapjaiban, amikor az Országgyűlés nem ülésezik, a képviselők körülbelül 31,5 millió forint értékben tankoltak. A jogszabályok szerint nincs pontosan meghatározva, hogy az üzemanyagkártyát milyen célokra lehet felhasználni, így a lehetőségek széles skálája nyílik meg előttük.

A portál rámutatott, hogy a 220 millió forintos összköltség valószínűleg ennél jóval magasabb összegre rúghat, mivel az összesített adatok nem veszik figyelembe azon tisztviselők kiadásait sem, akik az állásuk alapján autó és benzinkártya juttatásban részesülnek.

A 2012. évi XXXVI. törvény az országgyűlésről előírja, hogy az üzemanyagkártyák havi rendszerességgel kerülnek feltöltésre a NAV hivatalos üzemanyagárai alapján, figyelembe véve a képviselők lakóhelyét is.

Ha a képviselő lakóhelye

Az egyéni választókerületben megválasztott képviselő díjazása a választókerület terjedelmétől függően módosul. Ez a módosítás a választókerület nagyságán alapuló szorzó alkalmazásával történik. Tehát, ha a választókerület nagysága:

A kártyán található összeg felhasználható autópálya-matricára, valamint a benzinkutaknál elérhető karbantartási költségekre. Ha valakinek nincs autója, akkor ez az összeg akár bérlet vásárlására vagy menetrend szerinti közlekedési szolgáltatásokra is átcsoportosítható.

A törvényben külön kiemelik, hogy a költségeket legfeljebb 2000 cm3 hengerűrtartalmú személygépkocsira vonatkozó üzemanyag-fogyasztási norma figyelembevételével fedezik. Így a támogatás mellett is mélyen a zsebébe kellene nyúlnia Lázár Jánosnak, ha továbbra is azt a 450 lőerős, tízhengeres Audi S8-as luxusautót használná, amit 2011-ben adott le.

Related posts