Öt év alatt annyira megemelkedett a benzin ára Magyarországon, hogy akár a világot is megverhetjük vele!


A magyar kiskereskedelmi üzemanyagárak nagy részét jövedéki adók, áfa és különböző illetékek alkotják.

2020 óta a benzinárak két számjegyű mértékben emelkedtek számos városban világszerte. Egy világméretű összehasonlítás szerint dollárban mérve több mint 40 százalékkal emelkedett az ár Budapesten, Bécsben és Zürichben, Európa leginkább érintett városaiban. Eközben Kairóban és Bangkokban olcsóbb lett a benzin - olvasható a Piac és Profit cikkében, amely szerint Magyarország globálisan is az élvonalban van az elmúlt öt év drágulása szempontjából.

A cikk a J.P. Morgan összesítése alapján mutatja be az árakat és árváltozásokat. E szerint a 2025. júniusi adat szerint a magyarországi (budapesti) 1,8 dolláros (az akkori árfolyamok szerint 620 forintos) ár 45,2 százalékos drágulást jelent az öt évvel korábbihoz képest. Bécsben az 1,86 dolláros ár 40,9 százalékos növekedést jelent, míg Varsóban az 1,73 dollár 40,7 százalékot.

- Látványosak ezek az adatok, de igazából semmit sem mondanak, mert az almát a körtével hasonlítják össze - fogalmazott Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. - Azt sem lehet tudni, hogy egyetlen napi árszintet vagy valami átlagot hasonlítanak össze, és ez nagyon nem mindegy, hiszen nálunk az elmúlt öt évben volt időszak, amikor árstopot vezetett be a kormány az üzemanyagra.

A szakértő véleménye szerint a dollárban megjelenített adatok gyakran félrevezetőek, mivel az összehasonlított országok nemzeti valutáinak árfolyama eltérő mozgásokat mutat. Ráadásul a viszonyítási alapként szolgáló 2020-as évben a kőolaj világpiaci ára drasztikusan, 20 dollárra csökkent a Covid-járvány következményeként, ami rendkívül alacsony szintnek számít. Még ennél is lényegesebb, hogy az üzemanyagok árára jelentős hatással van az adók mértéke.

Az üzemanyagok árában jelentős részesedést képvisel az adóteher, amelynek mértéke hazánkban most éppen emelkedett, mivel a jövedéki adó és a kiskereskedelmi különadó is növekedett. Továbbá, a dollár árfolyamának ingadozása is jelentős hatással van a helyzetre. Más országokban, ahol az utóbbi öt évben csökkent az üzemanyag ára, általában saját kitermelés folyik, és a hazai feldolgozási rendszer alapján állapítják meg az árakat, figyelmen kívül hagyva a nemzetközi jegyzési árakat. Ezen országokban ráadásul az üzemanyagok adótartalma is lényegesen alacsonyabb - részletezte a szakértő.

Szerinte nem állja meg a helyét az az állítás, hogy csupán az orosz-ukrán háború lenne felelős az árrobbanásért. Megjegyezte, hogy a kőolaj világpiaci ára jelenleg 67 dollár, míg a konfliktus kitörése előtt ez az érték időnként 75, 80, sőt akár 100 dollárra is felkúszott.

Megkérdeztük a feldolgozókat és nagyobb kereskedőket tömörítő szervezet vezetőjétől azt is: miért drágult az üzemanyag nálunk nagyobb mértékben, mint más EU-országokban, annak ellenére, hogy a kormányzati kommunikáció szerint olcsón vesszük az orosz olajat.

- Igaz, hogy a magyar határra olcsóbban érkezik az orosz olaj a világpiaci árnál, de a különbözet jó részét az állam elvonja adóként a MOL-tól - válaszolta erre. Mivel eltérő adózási környezetben működnek az uniós országok, ezért az adó nélküli árakat érdemes összehasonlítani.

Hollandiában a finomítási folyamatok jelentős része összpontosul, ennek ellenére Amszterdam az üzemanyag árak tekintetében a harmadik legmagasabb helyet foglalja el. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az adók mértéke rendkívül magas. Hazánkban a kiskereskedelmi árak 40-60%-át adók teszik ki, ami megnehezíti az összehasonlítást még a szomszédos országokkal is. A Központi Statisztikai Hivatal weboldalán olvashatjuk, hogy "áfa és jövedéki adó nélküli ár" szerepel, de ezen felül még ott van a 3%-os kiskereskedelmi adó, ami a 27%-os forgalmi adó helyett már 30%-os mértéket jelent - emelte ki Grád Ottó.

Véleménye szerint az utolsó negyedévben nincs kockázat a fizikai ellátottság szempontjából. A kőolaj az orosz csővezetéken érkezni fog, de szükség esetén az Adrián is megoldható a nyersanyag-utánpótlás, és az árak alakulása tekintetében is optimista.

Az utóbbi időszakban a kőolaj ára stabilizálódott, 65-70 dollár között ingadozik. Amennyiben nem következik be jelentős politikai esemény, háborús konfliktus vagy újabb szankciós intézkedés, úgy valószínű, hogy ez a tendencia megmarad. A forint helyzetét is kedvezően ítélem meg; az árfolyam a dollárral és az euróval szemben viszonylag stabil, és ez a stabilitás hosszabb távon is megfigyelhető. Ezeket figyelembe véve úgy vélem, hogy az üzemanyagok árai év végéig nagyjából a jelenlegi szinten maradhatnak. Az esély arra, hogy a benzin ára átlépje a 600 forintot, kicsi. Az őszi-téli időszakban viszont a gázolaj iránti kereslet növekedhet, mivel Nyugat-Európában egyes helyeken tüzelőolajként is felhasználják. Ezért elképzelhető, hogy a gázolaj ára némileg feljebb kúszik a benzinhez képest, így az árkülönbség javára változhat. Mindazonáltal úgy vélem, hogy mindkét üzemanyag ára 600 forint alatt marad az év végéig.

A hatósági üzemanyagár 2022. decemberi megszüntetése után Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlag fölé emelkedett. A 2023-as év első két hónapjában a heti árak eltérése 10-17 százalék között ingadozott, majd a folytatásban fokozatosan csökkent. Azonban 2024 áprilisi hónapjára ismét szélesedett a különbség, hiszen ekkor a hazai benzinár már 5 százalékkal meghaladta a régiós átlagot. Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, új ársapkákat vetett fel, míg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) egy új online platformot indított, ahol 2024. április 19-től kezdve az üzemanyagár-jelentések is elérhetők lesznek.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) legújabb közleménye szerint szeptember hónapban a magyar autósok kedvezőbb üzemanyagárakkal szembesülhettek a hazai töltőállomásokon, összehasonlítva a szomszédos országok átlagáraival. Az eltérés ugyanakkor csekély, mindössze 2-3 forintot jelent.

A tárca tájékoztatása szerint a KSH adatai alapján szeptemberben a 95-ös benzin havi átlagára 585 forint volt, ami 2 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 587 forintos átlaga. A gázolaj hazai átlagára pedig 588 forintot tett ki, míg a szomszédos országok átlaga 591 forint volt.

Ha viszont a teljes régiót figyelembe vesszük a statisztikákban, a helyzetünk már nem annyira kedvező. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a szeptemberi átlagárak a régió országai között benzinnél és dízelnél egyaránt 566 forintot mutattak. Ezzel szemben Magyarországon a benzin ára 3,4 százalékkal, ami 19 forint többletet jelent, míg a dízel esetében a különbség 3,9 százalék, azaz 22 forint.

Related posts