Figyelem, szemüveges barátaink! Egy új, figyelemre méltó KRESZ szabály lépett érvénybe, amely komoly pénzbírságot vonhat maga után 2025-től bizonyos utakon. Ne hagyjátok figyelmen kívül ezt a fontos információt! - Pénzcentrum
Sokan álmodoznak autós nyaralásról, de érdemes tudni, hogy az európai országok között hatalmas különbségek vannak az autópálya díjak, sebességhatárok, alkoholfogyasztás, mobiltelefon használat és egyéb közlekedési szabályok terén. Néhány helyen előfordulhat, hogy céges autók esetében közjegyzői okiratot vagy ország elhagyási engedélyt kérnek. Vannak országok, ahol már a felhajtáskor szükséges a matrica, míg máshol a vásárlás időpontjától számított egy órán belül már érvényesnek tekintik azt. A jóhiszemű sofőrök is könnyen bajba kerülhetnek, hiszen a kisebb hibákért is súlyos büntetések járhatnak. Érdemes alaposan tájékozódni, mielőtt útnak indulnánk!
A Pénzcentrum kérdésére a LeasePlan szakértői hangsúlyozták, hogy rendkívül fontos a sebességkorlátozások betartása. Miközben Magyarországon az autópályákon 130 km/h a maximálisan megengedett sebesség, számos európai országban ez az érték jelentősen alacsonyabb. Például Máltán csupán 80 km/h a határ, míg Norvégiában, Cipruson és Hollandiában 100 km/h-ra korlátozzák a sebességet. Lettországban és Svédországban ez az érték 110 km/h, míg Belgiumban, Írországban, Svájcban és Portugáliában 120 km/h a megengedett sebesség. Érdemes tehát tisztában lenni a helyi szabályokkal, hogy elkerüljük a büntetéseket.
Lengyelországban és Bulgáriában a sebességhatárt 140 km/h-ra állították be, míg Németországban bizonyos útszakaszokon teljesen szabadon lehet haladni – itt az ajánlott sebesség azonban 130 km/h. Franciaországban viszont az időjárás jelentős hatással van a sebességhatárokra: esős időben csak 100 km/h, ködös időszakban pedig csupán 50 km/h engedélyezett. Észtországban a nyári hónapokban 110 km/h a maximális sebesség az autópályákon, míg télen ez 90 km/h-ra csökken.
A sebességmérő kamerák külseje Európa-szerte meglehetősen változatos, ami néha érthetetlen, hiszen minden országban más formát öltenek. Olaszországban például a traffipaxok gyakran hasonlítanak postaládákra, így nehéz észrevenni őket. Érdekes módon Olaszországban található a legtöbb ilyen készülék az egész kontinensen, míg a második és harmadik helyet Málta és Belgium foglalja el.
Ebben a vonatkozásban jelentős eltérések figyelhetők meg az európai országok között. Magyarországon és néhány más európai államban, mint például Romániában és Szlovákiában, elektronikus rendszer áll rendelkezésre a matricák vásárlására. Míg Magyarországon a felhajtást követően 60 perc áll rendelkezésünkre a matrica megvásárlására, Szlovákiában előzetes regisztrációra van szükség. Ausztriában a hagyományos és az új digitális matricás rendszer párhuzamosan működik; itt már a felhajtáskor 120 eurós pótdíjjal számolhatunk, ha elfeledkeztünk a díjfizetésről. Németországban a személyautók számára ingyenes az autópályák használata, míg a legtöbb európai országban, például Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban és Horvátországban, kapus rendszer működik, így könnyen elkerülhető a tévedés a matrica megvásárlása során.
Bár időben beszereztük az autópálya matricát és ügyeltünk a sebességkorlátozásra, Ausztriában mégis súlyos pénzbírságra számíthatunk, ha nem tartjuk be a megfelelő követési távolságot. Ez a távolság 0,2 és 0,4 másodperc között mozog, tehát 130 km/órás sebességnél 7 és 14 méter közötti távolságot kell tartanunk. Emellett figyelembe kell venni, hogy a gyorshajtásért kirótt büntetések összege jelentősen megnövekedhet az IG-L jelzésű szakaszokon, mivel itt a sebességkorlátozások környezetvédelmi célokat szolgálnak - hívta fel a figyelmet a Pénzcentrumnak a LeasePlan szakértői.
Olaszország autópályáinak közel egyharmadán folyamatosan mérik az átlagsebességet, figyelve az autósok közlekedési szokásait. Franciaországban pedig szigorúan ellenőrzik a jobbra tartási kötelezettség betartását, és bizonyos esetekben akár el is távolítják a forgalomból azokat, akik nem tartják be ezt a szabályt. Romániában nemrégiben új elemmel bővítették a közlekedési szabályokat: az agresszív vezetés fogalmával. Ide tartozik többek között a veszélyes megközelítés, az indokolatlan fékezés, a sávok közötti cikázás, valamint a motor hangos "túráztatása". Ezek a magatartások súlyos pénzbírságot vonhatnak maguk után, így érdemes körültekintően vezetni.
Vannak igazán meglepő szabályok, amelyekre talán nem is gondolnánk. Például Franciaországban, Spanyolországban és Svájcban a szemüveget viselőknek kötelező, hogy vezetés közben mindig legyen náluk egy tartalék szemüveg. Ha ezt a járművezető nem tudja igazolni, akkor bírságra számíthat. A legtöbb országban a normál ülések használatához a gyermekeknek legalább 1,35 méter magasnak kell lenniük, de bizonyos helyeken ennél is szigorúbb előírások vannak. Érdekes módon Észtországban a sofőröknek fa- vagy műanyagtömböket kell magukkal vinniük, amelyek segítségével megakadályozhatják az autó hátragurulását. Ezek a különös szabályok mind azt tükrözik, hogy a közlekedés biztonságát mennyire komolyan veszik különböző országokban.
Portugáliában például a menetrögzítő kamerák használata tilos, míg számos más országban szigorúan szabályozzák, hogy a napellenző vonala alatt semmi olyan eszköz nem lehet a szélvédőn, ami akadályozza a szabad kilátást. Így ha valaki habitually az okostelefonját a szélvédőre szokta helyezni, érdemes előre gondolkodni, és új helyet keresni számára az utazás előtt.
Az Európai Unió keretein belül nem létezik egységes büntetési rendszer, így a tagállamok saját maguk határozzák meg a bírságok mértékét és a büntetési tételeket. A különböző országok között kölcsönös jogsegélynyújtás működik azokban az esetekben, amikor a megkeresett és a megkereső állam jogrendje is büntetendőnek minősíti a cselekményt. Az információcsere nyolc konkrét esetben alkalmazható, többek között: gyorshajtás, biztonsági öv vagy bukósisak használatának elmulasztása, piros lámpa figyelmen kívül hagyása, ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés, tiltott sáv használata, valamint mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz szabálytalan használata vezetés közben.
Amennyiben a sofőr nem elégedett a kiszabott bírsággal, általában lehetősége van az érintett ország hivatalos weboldalán, az ügyintézési szám megadásával betekinteni az ügy részleteibe, beleértve a gépjárműről készült fényképeket is.
A LeasePlan szakértői hangsúlyozzák, hogy ha céges autóval utazunk, és a vállalat üzemanyagkártyát biztosít, akkor érdemes előre tájékozódni a kártya külföldi használati feltételeiről. Általában igaz, hogy ha nem saját gépjárművet használunk, akkor szükséges igazolni a jogosultságunkat. A Hrpower figyelmeztet, hogy külföldi utazás során fontos utánajárni, hogy a célország határátlépésénél elengedhetetlen-e a céges autóra vonatkozó közjegyző által hitelesített meghatalmazás vagy akár egy nemzetközi jogosítvány bemutatása. Emellett bizonyos országokban ország-elhagyási engedélyt is kérhetnek. Mivel ezen dokumentumok beszerzése több munkanapot is igénybe vehet, célszerű legalább két héttel az utazás előtt kezdeményezni a szükséges folyamatokat.
A felmérések szerint a cégautót használók 18%-a nem fordít megfelelő figyelmet gépjárműve felkészítésére, pedig nem érdemes halogatni a szükséges javításokat, mert egy idegen országban, idegen nyelven sokkal nehezebb intézkedni. Az esetleges balesetek kezelésében pedig segíthet, az utazás előtt annak ellenőrzése, hogy a céges autó assistance szoláltatása kiterjed-e a külföldi mentésekre.
Amennyiben a céges autó használója úgy érzi, hogy a kiszabott büntetés jogtalan, fontos, hogy a jogorvoslati kérelem benyújtásához megfelelő bizonyítékokkal szolgáljon. Ilyen esetekben ajánlott megőrizni a parkolójegyeket, autópálya matricákat, valamint az ezekről készült visszaigazolásokat vagy fényképes másolatokat is. Fontos megjegyezni, hogy a flottakezelő csak a hatóság hivatalos határozatának birtokában tudja leállítani a kifizetési folyamatot, mivel a bírság jogosságának megítélése nem tartozik a hatáskörébe.
A nemzetközi szabályozások értelmében az országok átadják egymásnak a tulajdonosi, illetve üzembentartói adatokat, így a külföldön elkövetett szabálysértések nem maradnak büntetlenül. Idővel a bírságok befutnak a flottakezelőhöz és így az ügyfelekhez is. Az adatszolgáltatás során a lízingcég a vele szerződésben álló vállalat adatait adja át, amelyet a hatóság megkeres a sofőr kilétével kapcsolatban.
Nem ritka, hogy évekkel korábban elkövetett közlekedési vétségről érkezik felszólítás. Az olasz büntetéseket például gyakran egy év elteltével postázzák, mivel Olaszországban a külföldi állampolgárokat érintő közlekedési bírságok kiszabásának, és megküldésének határideje a jogsértés időpontjától számítva 360 nap, a követeléskezelőnek pedig a szabálysértés típusától függően 5-10 év áll rendelkezésére a bírság behajtására szintén a korábban említett dátumtól kezdődően. De olyan is előfordul, hogy más országokban akár 6-7 évvel ezelőtti bírságokat hajtanak be a hatóságok, amelyek ráadásul a különböző adminisztrációs költségek miatt az idő elteltével hatalmasra is nőhetnek. Ezt is az eltérő jogszabályi környezet okozza, így nem lehet alapozni a hazai 5 éves elévülési időre.
Az Autóklub szakértői arra figyelmeztetnek, hogy nyaralás előtt feltétlenül ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, és hogy nincsenek-e sérülések rajtuk. Hasonlóképp kell eljárni az olajszint esetében is, mert ha túl alacsony, a motor károsodhat. Nem csak a téli hideg, de a nyári forróság is kihatással van az akkumulátor teljesítményére. Ezért javasolt az utazás előtt műszeresen is ellenőriztetni és amennyiben szükséges cseréltetni az akkumulátort.
Nagy melegben kiemelkedően fontos, hogy a motor hatékonyan tudja magát hűteni. Ezért elengedhetetlen a hűtővíz szintjének rendszeres ellenőrzése. Szerencsére szinte minden benzinkútnál lehetőség van ennek feltöltésére. A biztonságos közlekedés érdekében a világítás hibátlan működése is alapvető, így figyeljünk arra, hogy a fényszórók, indexek és hátsó lámpák mind rendben legyenek. Egy hosszú úton kulcsfontosságú, hogy jól láthatóak legyünk a többi közlekedő számára. Az utazás kényelme szempontjából pedig elengedhetetlen, hogy a légkondicionáló hatékonyan működjön és tiszta legyen. A biztonságos használat érdekében érdemes a járművet szakműhelyben átvizsgáltatni, ahol a fékrendszer működését is alaposan ellenőrzik.
Az Autóklub szakértői arra figyelmeztetnek, hogy Németország számos településén évek óta léteznek úgynevezett környezetvédelmi zónák, melyekbe előre beszerezhető a zóna színével megegyezhető környezetvédelmi plakettel szabad csak behajtani. A bírság az engedély nélkül behajtó autósnak akár 80 euró + eljárási díj is lehet. Plakett szükséges számos nagyváros (Berlin, München, Frankfurt stb) és kisebb-nagyobb település belső részein kijelölt zónákhoz.
Németországban a magas károsanyag-kibocsátású járművek nem jogosultak sem zöld, sem sárga, sem piros zónacímkére, így ezek a járművek nem hajthatnak be a környezetvédelmi zónákba. A berlini környezetvédelmi zónák térképe és a vonatkozó információk elérhetők a város hivatalos weboldalán (www.berlin.de). Ezen az oldalon megtalálható, hogy a külföldi autók milyen plakett besorolásra számíthatnak az első forgalomba helyezés időpontja és a környezetvédelmi kategória alapján. A további német városok környezetvédelmi zónáira vonatkozó behajtási szabályokat pedig az adott település hivatalos honlapján lehet megismerni.




