Megszületett a döntés a 65 év feletti autóvezetők számára - A szabályozás januártól módosul.
Az időskorú járművezetők jobban teljesítenek az utakon, bár a baleset kockázata 75 év fölött nő.
Az új szabályozás értelmében a 70-es éveikben járó autóvezetők számára kötelezővé válik egy frissítő vizsga. Ezt a vizsgát kétévente meg kell ismételniük, biztosítva ezzel a közlekedésbiztonságot és a vezetési tudás naprakészen tartását.
Az idősebb sofőrök számára elengedhetetlen, hogy kötelező orvosi vizsgálaton vegyenek részt a háziorvosuknál. Ez a vizsgálat az általános egészségi állapotuk felmérésére szolgál, és fontos megjegyezni, hogy a biztosítás nem téríti meg a költségeit. A vizsgálat ára az orvos díjszabásától függően 300 és 700 CZK között változik.
A vizsgálat a kórtörténet alapos áttekintésével indul, amikor az orvos részletesen felméri a páciens általános egészségi állapotát. Ezt követően elvégzi a fizikális vizsgálatot, amely magában foglalja a vérnyomás mérését, valamint a szív, az idegrendszer, a mozgásszervek, a látás és a hallás alapos ellenőrzését.
„Az orvosi ellátásban a személyre szabott megközelítés kiemelten fontos, ezért mindig arra törekszünk, hogy a pácienseink egyedi igényeit és szükségleteit figyelembe vegyük” – hangsúlyozza Martina Bábová, a Venova klinika általános orvosa.
A vizsgálat során figyelembe veszik a vezetési képességet befolyásoló gyógyszerek alkalmazását, illetve a vezetési képességet akadályozó vagy korlátozó állapotok meglétét is. Ilyen állapotok lehetnek például a demencia, epilepszia, súlyos szívbetegségek vagy cukorbetegség. "Amennyiben szükséges, az orvos laboratóriumi teszteket is elrendelhet, vagy szakértői konzultációt kérhet" - tette hozzá Bábová.
A háziorvosok tapasztalatai alapján a sofőrök körülbelül 15%-a vagy késlekedik, vagy egyáltalán nem jelenik meg a rendelésen.
"Az orvos jogosult orvosi igazolást kiállítani, amelyben különféle korlátozásokat rögzíthet a járművezető számára. Ezek a korlátozások például előírhatják, hogy a vezető csak dioptriás szemüveget használhat, kizárólag nappali fényben vezethet, vagy csak meghatározott távolságokat tehet meg" - magyarázza.
"Egy járművezető számára már csak háromnegyed dioptria eltérés is elegendő ahhoz, hogy a távolság, ahonnan egy gyalogost észlel, fele akkora legyen, mint a hibátlan látású sofőrök esetében. Sőt, a látásproblémával küzdő járművezetők a közlekedési táblák akár egy negyedét is figyelmen kívül hagyhatják."
- magyarázza Pavel Stodůlka, a Gemini szemklinikai hálózat irányítója.
A statisztika is hozzájárult az állami döntés megváltoztatásához. Ezek azt mutatják, hogy az idősebb járművezetők jobb egészségi állapotban vannak, mint korábban, és nem jelentenek kockázatot. "A 65-74 éves korosztályba tartozó idősek nem tartoznak a legkockázatosabb korosztályok közé a közúti közlekedésben bekövetkező halálesetek és súlyos sérülések tekintetében" - mondja Alena Mühl.
A BESIP adatai alapján a közúti balesetek száma a 75 éves korhatártól kezdődően emelkedik. Csehországban tavaly több mint 92 000 közlekedési baleset történt, amelyből körülbelül 12 000-őt idősek okoztak. Az országban több mint hétmillió ember rendelkezik jogosítvánnyal, és közülük körülbelül 1,6 millióan 65 évesnél idősebb vezetők. Az 85 év felettiek is a vezetők között vannak, számuk hozzávetőlegesen 100 000 fő.




