Feltárult, hogy átalakul a kiskereskedelem az Adriai-tenger partvidékén.

Az adriai térség FMCG piaca 2024-ben dinamikus növekedést mutatott, miközben a vásárlók egyre tudatosabban és szelektívebben választanak a termékek között. A NIQ kutatóintézet legfrissebb elemzése alapján Szerbia, Horvátország és Szlovénia különböző mértékű áremelkedéseket és változásokat tapasztalt a fogyasztói szokásokban. Ezt a trendet az ESM kiskereskedelmi szakportál is kiemelte, jelezve, hogy a vásárlói magatartás folyamatosan alakul, és a piaci szereplőknek alkalmazkodniuk kell az új körülményekhez.
A JaTrgovac legújabb NIQ Adriatic State of the Nation jelentése alapján Szerbia, Horvátország és Szlovénia FMCG piacon eltérő ütemű áremelkedések figyelhetők meg: Szerbiában 3,9%, Horvátországban 5,2%, míg Szlovéniában mindössze 1% alatti növekedés történt. Emellett mindhárom országban jelentős változások tapasztalhatók a fogyasztói szokások terén.
Szlovéniát három nagy diszkontlánc jelenléte jellemzi, amelyek több alternatív lehetőséget kínálnak a nagy márkákkal szemben,
Az árak emelkedése így alacsonyabb szinten stagnált Horvátországhoz vagy Szerbiához viszonyítva.
A szerb piacon 6,7%-os értékbeli és 2,8%-os volumennövekedés volt megfigyelhető, amelyet főként a kisállat-gondozási termékek, a személyi higiéniai cikkek, valamint a fagyasztott élelmiszerek népszerűsége generált. Az akciós értékesítések kiemelkedő szerepet játszottak ebben a pozitív trendben.
Horvátország piaca jelentős növekedést mutatott, hiszen értékben 7,8%-kal, míg volumenben 2,6%-kal bővült. E fejlődés mögött a háztartási és személyi higiéniai termékek kategóriáinak kiemelkedő teljesítménye áll.
A teljes áras értékesítések túlszárnyalták az akciós eladásokat, ami azt jelzi, hogy a vásárlók hajlandóak megfizetni a teljes árakat bizonyos termékek esetében.
Szlovénia gazdasági növekedése, amely 2,1%-os értéket és 1,6%-os volumennövekedést mutat, a fogyasztói óvatosság világos jelzése. Ugyanakkor ez egyben lehetőségeket teremt azon márkák számára, amelyek rugalmasan reagálnak a változó vásárlói igényekre és kihasználják az akciós értékesítési lehetőségeket. A 2024-es év során a személyi higiéniai termékek és a snackek bizonyultak a legdinamikusabban fejlődő kategóriáknak.
Az akciós értékesítések kiemelkedő szerepet játszanak az adriai piacon, hiszen Szerbiában az összes eladás 38%-át, Horvátországban 29%-át, míg Szlovéniában 27%-át teszik ki. Érdekes megfigyelni, hogy Szlovéniában tapasztalták a legnagyobb növekedést e területen, 1,2%-kal, ami jól mutatja, hogy a promóciós stratégiák egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a régió gazdasági környezetében.
Eközben a horvát tartós fogyasztási cikkek piaca profitált az olyan akciós időszakokból, mint a Black Friday és a karácsony, ami 8,4%-os növekedést eredményezett, elsősorban a kisgépek erős értékesítésének köszönhetően.