Ki 200 ezer forintot szán ajándékokra, ki pedig 10 órát tölt a megfelelő meglepetés keresésével – ez a magyarok karácsonyi ajándékvásárlási szokásainak sokszínűsége. Mindenki másképp közelíti meg ezt a különleges időszakot, ahol a szeretet és a meglepetés
Feltárult, hogy mekkora keret áll rendelkezésünkre az ajándékok beszerzésére, és hogy legfőképpen hol találjuk meg a legjobb meglepetéseket.
A magyar vásárlók már nem halogatják a karácsonyi ajándékok beszerzését az utolsó pillanatra, hiszen egy friss online kutatás szerint sokan már novemberben nekilátnak a vásárlásnak. Az Etele Plaza felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezettek 45 százaléka már novemberben, míg 18 százalékuk még korábban, azaz az őszi hónapokban szerzi be ajándékait. Ezzel szemben egyharmaduk, 33 százalék, csak december elejére időzíti a vásárlást. A vevők többsége a plázák (95 százalék) és az online boltjaik (75 százalék) kínálatát részesíti előnyben, míg csupán kevesen, mindössze 18 százalék, keresgélik az ajándékokat a helyi kisboltokban, és 17 százalékuk a piacokon próbálkozik.
A felmérések szerint az emberek többsége (51 százalék) az idei évben is hasonló pénzkeretet szán ajándékokra, mint a tavalyi ünnepekkor. Ugyanakkor szinte egyenlő arányban találhatók olyanok is, akik kevesebb (24 százalék) vagy egy kicsit több (25 százalék) pénzt áldoznak a meglepetésekre. A válaszadók legnagyobb része (32 százalék) összesen 50-100 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, míg körülbelül minden ötödik ember 100-200 ezer forint (22 százalék) vagy 20-50 ezer forint (22 százalék) közötti összeget tervez elkölteni.
Tízből négyen (42 százalék) személyre szabott vagy valamilyen különleges terméket választanak, míg a nyilatkozók negyede (23 százalék) a megajándékozott hobbijához passzoló meglepetéssel készül. A vevők az ajándékokat leginkább spontán választják ki (69 százalék), illetve barátoktól, családtagoktól szerzett ötletekből (57 százalék), illetve online és közösségi oldalakról (44 százalék) inspirálódnak.
A karácsonyfa alá leggyakrabban szépségápolási termékeket helyeznek (60 százalék), de szép számmal érkeznek élmények is, mint például koncertjegyek, utazások és wellness kuponok (59 százalék). A ruházati és divatcikkek (54 százalék) szintén népszerű választások, míg a játékok (51 százalék) és könyvek (49 százalék) is sokak kedvencei közé tartoznak. Emellett az elektronikai eszközök (46 százalék) is gyakran megtalálhatók az ajándékok között.
A megkérdezettek túlnyomó része, egészen pontosan 86 százalék, kedveli a karácsonyi ajándékvásárlás élményét. Ugyanakkor közülük 36 százalék néha stresszesnek éli meg ezt az időszakot.