A kezdő vezetők gyakran célpontjai a türelmetlen autósoknak az utakon, ezért a szegedi oktatók kreatív megoldást találtak: kamerát használnak a védelem érdekében.


Gyakran szembesülnek türelmetlenséggel és agresszív reakciókkal a városi forgalomban. Szeged közlekedése igazi kihívás elé állítja nemcsak a tanulókat, hanem az oktatókat is. Egy tapasztalt szegedi gépjárművezető-oktató osztja meg tapasztalatait arról, milyen akadályokkal kell megküzdeniük a kezdő sofőröknek a Tisza városának utcáin.

Dudálás, villogás, leszorítás – ezek a leggyakoribb reakciók, amikkel a tanulóvezetők találkoznak. Szeged forgalmában, amikor a tanuló és az oktatójuk próbálják megőrizni a türelmüket, gyakran úgy tűnik, hogy a többi közlekedő nem osztozik ezen a hozzáálláson. A motoros oktatás még inkább kockázatos, állítja egy tapasztalt szegedi gépjárművezető-képző szakoktató, aki már éveken át vezette a tanulókat. Bár főállásban nem motorosok képzésével foglalkozik, tapasztalatai alapján éles rálátása van a különbségekre és a velük járó veszélyekre.

Így bánnak a tanulóvezetőkkel a szegedi közlekedésben

Szeged utcáin nap mint nap jelen vannak a tanulóvezetők, akik néha a legforgalmasabb városrészeken gyakorolják a biztonságos és helyes közlekedést. Gyakran már az is feszültséget kelt a többi sofőrben, ha a tanuló egy-két másodperccel lassabban reagál a lámpánál. Sándor Zsuzsa hangsúlyozta, hogy a legtöbb oktató felkészült azokra a szituációkra, amikor meg kell védeniük a tanulókat. Sok oktató már fedélzeti kamerát is használ, hogy vitás esetekben pontosan dokumentálható legyen, mi történt az úton. Ilyenkor nem érdemes találgatásokba bocsátkozni vagy bárkit hibáztatni, hiszen a kamera felvételei világosan megmutatják, ki a felelős.

A türelmetlenség különösen igaz a motoros tanulók esetében, akik gyakran csak 40 km/órás sebességgel haladhatnak. A mögöttük érkező autósok sokszor ezt nem tűrik, ezért veszélyes szituációt teremtve megelőzik őket, vagy közéjük vágnak. Sándor Zsuzsa elmondása szerint a motoros oktatás éppen ezért nagyobb felelősség és különösen kockázatos. A tanuló egyedül vezet, az oktató pedig mögötte halad, aki egy rádiókapcsolaton keresztül tud csak utasítást adni. Ha a tanuló hibázik, az oktató nem tud beavatkozni. Minden döntést a tanulónak kell meghoznia, és minden helyzetet egyedül kell megoldania - foglalta össze tapasztalatait Sándor Zsuzsa.

Related posts