A gyenge beltéri mobillefedettség komoly problémákat okozhat.


Egy friss kutatási eredmény szerint a legtöbb embert minimum frusztrálja, ha egy épületen belül nem megfelelő a térerő, ám olyan is akad, akinek ez bevételkiesést jelent.

Egy friss, országosan reprezentatív kutatás eredményei szerint a megkérdezettek tízből kilencének okoz frusztrációt, ha sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem használhatja mobiltelefonját a megszokott módon. A felhasználók gyakran találkoznak ezzel a nehézséggel bevásárlóközpontokban, újonnan épített irodaházakban vagy lakóparkokban. Érdekes módon azonban sokan nincsenek tisztában azzal, hogy ki felelős a térerő biztosításáért ezeken a helyszíneken.

A mobiltávközlési infrastruktúra-szolgáltatással foglalkozó CETIN Hungary által készített kutatás többek között azt vizsgálta, mennyire fontos a felhasználók számára a mobilos lefedettség, és milyen gyakran tapasztalnak ezzel kapcsolatos problémát az olyan helyszíneken, mint a bevásárlóközpontok, irodaházak, szállodák vagy lakóparkok.

Nem meglepő, hogy a válaszadók túlnyomó többsége számára a megfelelő minőségű mobilinternet kiemelkedően fontos, sőt, egyenesen létfontosságú: 58 százalékuk nyilatkozott így. További egyharmaduk pedig szintén jelentősnek tartja ezt a tényezőt. Mindössze a megkérdezettek 8 százaléka tekinti ezt a kérdést másodlagosnak. Érdekes módon a válaszadók 90 százaléka frusztráltnak érzi magát, ha a sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem tudja a megszokott módon használni a telefonját.

Bár a mobilszolgáltatók szigorú lefedettségi szabályoknak vannak alávetve, ez önmagában nem garantálja, hogy egy frissen felhúzott lakókomplexumban elegendő lesz a térerő. A legújabb építési technológiák olyan hatékony szigetelést nyújtanak, hogy ezáltal a mobilhálózatok elérhetősége is csökkenhet.

A kutatás során megkérdezettek többsége, egészen pontosan 61 százalék, tévesen azt hiszi, hogy a mobilszolgáltatónak kellene felelnie a megfelelő sávszélességért és lefedettségért az ilyen helyszíneken. Ezzel szemben csupán a válaszadók 16 százaléka ismerte fel helyesen, hogy a jó minőségű szolgáltatás biztosítása valójában az építtetők vagy ingatlanfejlesztők felelőssége.

A kutatás arra is választ keresett, milyen gyakran járnak a felhasználók ilyen helyszíneken - sportrendezvényeken, új építésű lakóparkokban, irodaházakban, szállodákban, városnegyedekben, ipari parkokban vagy bevásárlóközpontokban -, és ott milyen minőségű mobillefedettséget tapasztaltak.

Az utóbbi fél év tapasztalatai alapján a válaszadók 91 százaléka legalább egyszer, míg a túlnyomó többség, 56 százalékuk több alkalommal is meglátogatta a fent említett helyszínek egyikét. Érdekes, hogy a résztvevők jelentős része - 70 százalék - időnként vagy rendszeresen tapasztalt nehézségeket mobiltelefonja használata közben, különösen a lefedettséggel kapcsolatban. A megkérdezettek 58 százaléka mélygarázsokban, közel 50 százalékuk pedig stadionokban, ipari parkokban, új építésű gyárakban és logisztikai központokban számolt be hasonló problémákról. Továbbá, körülbelül 40 százalékuk tapasztalt lefedettségi gondokat hotelek, irodaházak, lakóparkok, valamint új városi és bevásárlóközpontok területén.

A válaszadók túlnyomó része számára elengedhetetlen, hogy a hasonló helyszíneken kellő sávszélesség és széleskörű lefedettség álljon rendelkezésre.

A prioritások ebben az esetben a következőképpen alakulnak:

A megkérdezettek döntő többsége - 96 százaléka - nemcsak telefonálásra használja mobileszközét, hanem mobil-adatforgalmat igénylő alkalmazásokra is. Közöttük a videóhívás, üzenetküldő szolgáltatások és a közösségi médiás aktivitás a leggyakoribb (74 százalék). Ettől nem sokkal marad el a mindennapi ügyintézés - bankolás, parkolás, e-mailezés, vásárlás, térkép - (69 százalék) és a hírolvasás, tartalomfogyasztás (67 százalék) sem. Mintegy egyharmaduk gyakran néz filmet vagy játszik, és 12 százalékuk már mobilinternetet igénylő okos-/ IoT-eszközöket - például okosórát, -gyűrűt vagy vércukormérőt - is használ.

A kutatásban a megkérdezettek többségének származott már kára sávszélességi és lefedettségi probléma miatt. Ők úgy érzik, elsősorban időt pazaroltak el (40 százalék), fontos eseményről, lehetőségről maradtak le (25 százalék), de keletkezett emiatt többletköltségük (14 százalék) vagy bevételveszteségük (8 százalék) is.

Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy a tervezési szakaszban fontos figyelembe venni a megfelelő lefedettséget. Az utólagos megoldások sokkal drágábbak lehetnek, ezért érdemes már a kezdetektől foglalkozni ezzel a kérdéssel.

Related posts