Újabb chiphiány közeleg, ami ismét recesszióba sodorhatja Németországot.
A holland kormány nemrégiben megszerezte a vezetést egy stratégiai jelentőségű chipgyár felett. Ez a döntés komoly következményekkel járhat, hiszen a kialakuló feszültség az autóipari alkatrészellátást is veszélyeztetheti, ami közvetlen hatással lehet a német gazdaság egészére.
A jelenlegi chipválság Németországot ismét recesszióba taszíthatja, immár a harmadik egymást követő évben. Minél tovább tart az az időszak, amikor az autóiparba, illetve beszállítóikhoz nem érkeznek chipek a kínai Nexperiától, annál nagyobb eséllyel csökken Németország GDP-je, akár közel 0,5 százalékpontos csökkenés is elképzelhető. Ezt mutatják a VFA (Verband Forschender Arzneimittelhersteller - Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete) számításai - írta meg a Handelsblatt.
A szövetségi kormány őszi előrejelzésében a 2025-ös év gazdasági növekedését mindössze 0,2 százalékra becsüli. Amennyiben az év végén jelentős termeléskiesések lépnek fel, a teljes évre vonatkozóan újra recessziós veszélye állhat fenn.
A holland kormány nemrégiben átvette az irányítást a Nexperia nevű chipgyártó cégen, amely kínai tulajdonban áll, és gyártóüzemekkel rendelkezik Németországban, az Egyesült Királyságban, Malajziában, a Fülöp-szigeteken, valamint Kínában. A vállalat központja Hollandiában helyezkedik el, és termékei között olyan létfontosságú alkatrészek találhatók, mint a légzsákok vezérlésére szolgáló chipek. A holland kormány lépése a beszállítási lánc biztonságának biztosítását célozza.
Reakcióként a kínai vezetés a cég késztermékeinek exportját megtiltotta - a késztermékek 80 százalékát Kínában dolgozzák fel. Emellett olyan instrukciókat is kaptak a kínai alkalmazottak, hogy a holland központból érkező utasításokat figyelmen kívül hagyhatják.
Leginkább a "már eleve krízisben lévő" autóipar helyzetét súlyosbítja tovább a jelenlegi chiphiány kialakulása. A nagy autógyártó konszernek, mint az Audit is gyártó VW új beszállítók keresésén dolgoznak, a szövetségi kormány a konfliktus megoldását keresi. Mindkettő azonban eltarthat egy ideig, a helyettesítő termékeket még engedélyeztetni is kell, írja a Handelsblatt.
Továbbra is hangsúlyozzák, hogy amennyiben az autógyártók termelése leáll, annak következményei a beszállítók rendelésállományára is kihatással lehetnek. Ez a jelenség nemcsak a bonyolultabb termékeket előállító cégeket érinti, hanem a fém- és műanyagipari beszállítókat is, akik az egyszerűbb termékek gyártásával foglalkoznak. Magyarországon is számos ilyen vállalat működik, köztük a Volkswagen csoport számára is dolgozó Csaba Metál – számol be róla a G7.
A Volkswagen a németországi helyzetről kiadott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy "a hollandiai beszállítónknál tapasztalt szűk keresztmetszetek nem befolyásolják a németországi üzemelő Volkswagen-gyárakat" - számolt be erről a Bild. Érdekes módon, múlt kedden még a tervek között szerepelt, hogy a gyárakat, kezdve a wolfsburgival, hamarosan le kell állítani.




