Húszezer üvegnyi érintetlen bor pihen az óceán mélyén.


1912. április 12-én, pontosan 113 évvel ezelőtt vágott neki első útjának a Titanic, a történelem egyik leglenyűgözőbb hajója, melynek tragikus sorsa azóta is sokakat foglalkoztat. Azonban a Titanic előtt is akadtak olyan vízi járművek, amelyek nagy jelentőséggel bírtak, és történeteik máig számos izgalmas titkot rejtenek. E jeles évforduló alkalmából most egy hajós utazásra hívjuk olvasóinkat, hogy együtt felfedezhessük a történelem hullámait és a hajózás rejtelmeit.

Szinte hihetetlen, de volt idő, amikor a hajózás volt az egyetlen módja a távolságok leküzdésének. Ezért a kereskedelemben és a katonai stratégiákban is a hajók számítottak a legjobb megoldásnak, ha gyors és hatékony intézkedéseket kívántak hozni. A Titanic tragédiája előtt talán senki sem sejtette, milyen komoly veszélyek rejtőznek a tengeren, és mekkora kockázatot vállal az, aki a hajózásra bízza sorsát. A történelem során inkább azoknak a hajóknak az emléke maradt fenn, amelyek sikerrel teljesítették küldetésüket, így most, a Titanic első útjának évfordulója alkalmából, összegyűjtöttük a legemlékezetesebb utazásokat és hajókat.

Kolumbusz Kristóf felfedezésének története mindenki számára ismerős lehet a történelemórákról. 1492-ben indult útnak azzal a céllal, hogy bebizonyítsa: a Föld gömbölyű. Elsődleges célállomása India lett volna, ehelyett azonban egy jól sikerült félrekormányzásnak köszönhetően felfedezte Amerikát. A Santa Maria legénységével lépett egy másik világba, így kijelenthető, hogy a hajó útja kötötte akkor össze a régi világot az újjal.

A tényeket ismerjük, de vannak kevésbé ismert információk is a hajóról, köztük hogy a Santa Maria elnevezés valójában csak a beceneve volt a vízi járműnek. Az igazi neve La Gallega volt, és ez volt a legnagyobb azon három hajó közül, amelyekkel Kolumbusz útnak indult. Azért volt nagyobb, mert naonak, vagyis teherhajónak építették. Méretét legjobban egy modern teniszpálya nagyságához lehet hasonlítani, mivel közel 19 méter hosszú volt. Mint ismert, ugyan Amerikát felfedezték vele, azonban már soha nem értek haza vele Spanyolországba, mivel 1492 karácsonyán zátonyra futott Haiti partjainál.

A brit nemzet történetének során számos alkalommal bizonyította, hogy a szigetlakók igazi mesterei a tengeri harcoknak. Különösen Nelson admirális nevéhez fűződik sok emlékezetes győzelem, aki még Napóleon haderejét is megfektette. A HMS Victory hadihajó, amely az ikonikus trafalgari ütközetben aratta diadalát, a hajó első bevetése során tette le névjegyét. Azóta, hogy elteltek a közel 250 év, a hajó még mindig a brit haditengerészet büszkeségeként szolgál. A Trafalgari csata következtében azonban nem kis sérüléseket szenvedett el, így 1920-ig inaktív állapotba került. Ekkor azonban megkezdődött a felújítása, és érdekesség, hogy a munkálatok során 1805-ből származó ágyúgolyókat találtak a fedélzetén. A hajó építésekor körülbelül 6000 tölgyfát használtak fel, és a fedélzetén 104 ágyú állt készen a harcra.

Ne feledkezzünk meg a Mayflower hajóról sem, amely 1607-ben horgonyzott le Amerika keleti partján, a mai Virginiában. Eredetileg kereskedelmi célokra építették, és bor szállítására használták, de később a történelem szempontjából is felbecsülhetetlen értékűvé vált. Az Angliából útnak indult telepesek 66 napot töltöttek a nyílt tengeren, majd a Plymouth Harborban húzták meg magukat a zord tél elől. Sajnos, a kemény körülmények következtében itt 44 ember vesztette életét. A tengeri utazás során viszont mindössze egy haláleset történt, ami a 15. századi viszonyok tükrében kifejezetten kedvező eredménynek számít.

Charles Darwin felfedezéseit egy különleges hajó, a HMS Beagle támogatta. Eredetileg hadihajónak tervezték, és mielőtt Darwin és legénysége átvette volna a fedélzetét, már egyszer körbehajózta a Földet. A hajó korábbi kapitánya, Robert FitzRoy, egy emlékezetes utazás során három bennszülöttet hozott Angliába, akiket fogolyként szállítottak, de végül sikerült szabad, civilizált életet kezdeniük a szigetországban. Amikor Darwin átvette a hajó irányítását, izgalommal telve vágott neki a felfedezésnek, és a Beagle-lel tett útja számos kutatásához nyújtott alapot. Azonban az utazás nem volt mentes a kihívásoktól, hiszen gyakran szenvedett a tengeribetegségtől, ami megnehezítette a felfedezői kalandját.

Nem hagyható ki a sorból az ünnepelt, szintén brit gyártmányú Titanic sem, amit 1912-ben bocsátottak vízre. Észak-Írország fővárosában, Belfastban építették, nevét pedig a görög titánok után kapta grandiózus méretei és luxus kialakítása miatt. Azt már tudjuk, hogy április 12-én indult első útjára, és azt is, hogy egy jéghegy miatt tragikus sorsra jutott, azonban a fatális baleset bekövetkezte előtt rendkívül élvezetes élményt nyújtott az utazás a Titanicon. Az óceánjárónak ugyanis volt beépített medencéje, továbbá saját újságja, ami a The Atlantic Daily Bulletin névre hallgatott. Az 1997-es filmben is látható hatalmas lépcsőház fölé egy óriási üvegkupolát emeltek, ami lehetővé tette a természetes fény beszűrődését.

A Titanic nem csupán egy hatalmas óceánjáró volt, hanem saját zenekarral is büszkélkedett. Az a legenda járja, hogy a zenészek az ütközés után sem hagyták abba a játékot, és továbbra is zenéltek a pánik közepette. A köztudatban elterjedt állításokkal ellentétben azonban a túlélők beszámolói alapján az utolsó melódia, amit játszottak, nem a Nearer, My God, to Thee volt, hanem egy másik, szomorúbb dallam, az Autumn.

Most lehetősége nyílik arra, hogy felmérje tudását! Legújabb kvízünk során arra vagyunk kíváncsiak, mennyire ismeri a történelem legkiemelkedőbb és legnagyobb múltú hajóit. Induljon el ezen izgalmas felfedezésre!

Related posts