Elektromos átállás: úgy tűnik, nem olyan egyszerű a helyzet, mint ahogy elsőre látszik.
Az autóipar, mind hazánkban, mind a nemzetközi színtéren, jelentős átalakuláson megy keresztül, amelynek középpontjában a fenntarthatóság és a környezetvédelem áll. Az utóbbi években az elektromos járművek térnyerése szinte megállíthatatlannak tűnt, de az utolsó időszakban egyre több jel mutat arra, hogy az áttörés tempója talán lassabb lesz, mint azt korábban remélték.
Az elektromos autók elterjedése számos tényező hatására formálódik. A fejlesztési költségek és az alapanyagok, mint például a lítium és a kobalt, korlátozott elérhetőségei jelentős kihívások elé állítják az iparágat. Továbbá, a töltőinfrastruktúra kiépítettsége is rendkívül változó, főként a fejlődő régiókban, ahol a hozzáférhetőség gyakran problémás. Noha a tisztán elektromos járművek iránti kereslet folyamatosan növekszik, az iparág egyre inkább a technológiai sokszínűség irányába mozdul el, így a jövőbeli megoldások is egyre többféle megközelítést kínálnak majd.
Az alternatív üzemanyagok, mint például a szintetikus és bioüzemanyagok, ígéretes lehetőségeket rejtenek a belső égésű motorok jövőjének biztosításában. Ezek a modern üzemanyagok lehetőséget adnak arra, hogy a már meglévő motorokat korszerűsítsük, így hosszú távon fenntarthatóbb működést érhetünk el. Ezért még korai lenne leírni a belső égésű motorok sorsát, különösen mivel ezek az új technológiák zökkenőmentesen integrálhatók a jelenlegi járműállományba.
Az elektromos hajtásláncok világában számos innovatív fejlesztési irány mutatkozik. Különösen figyelemre méltóak a Range Extender technológiák, amelyek során egy apró belső égésű motor vagy más energiaforrás segíti az akkumulátor töltését menet közben. Ez a megoldás nem csupán a hatótávolság növelését célozza, hanem új lehetőségeket is nyújt az elektromos járművek üzemeltetésében, így a fenntarthatóság és a praktikum határvonalán egyensúlyozva jelentős előnyöket kínálhat.
Ez a forradalmi technológia képes lehet mérsékelni a tisztán elektromos járművek legnagyobb hátrányait, például a hatótáv csökkentett mértékét és a töltési folyamatok időigényességét, egyúttal elősegíti a fenntarthatóbb mobilitás kialakulását.
A magyar autópiac szoros kapcsolatban áll a globális trendekkel, ám a helyi sajátosságok miatt a belső égésű motorok valószínűleg még jó ideig dominálni fognak. Mindemellett Magyarország jelentős szereplő a nemzetközi autóipar beszállítói láncában, ami lehetőséget biztosít számára, hogy a technológiai átállás egyik központi alakjává váljon. Különösen az új fejlesztések kipróbálása és bevezetése terén van lehetőség arra, hogy élen járjon a piacon.
Összességében az autóipar jövője a rugalmasság és a technológiai sokféleség köré épül. Az elektromos járművek továbbra is meghatározó szerepet játszanak, ám a valódi áttörés titka abban rejlik, hogy az iparág mennyire tudja harmonikusan integrálni az alternatív hajtástechnológiákat, alkalmazkodva a folyamatosan változó környezethez és fogyasztói igényekhez. A következő évek valószínűleg izgalmas fejlődésnek és jelentős átalakulásoknak lesznek tanúi a piacon.
A személyautók regisztrációjának száma jelentős növekedést mutatott 2024-ben az előző évhez képest. Az év első felében összesen 63 344 autót regisztráltak, szemben a 2023-ban regisztrált 56 594 autóval. A harmadik negyedév kivételével az egész évben növekedett a piac, így összességében 12,9 százalékkal több új autó került az utakra 2024-ben, mint 2023-ban. Ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy a 2024-es év erőteljesen indult a gépjárműpiacon, köszönhetően az ellátási láncok javulásának és a csökkenő kamatoknak, amelyek elősegítették az új autók piacának fellendülését.
A szegmenseket tekintve a SUV-őrület továbbra is töretlen, hiszen egész Európában, így hazánkban is a városi terepjárók uralják a piacot. A B-SUV kategória a regisztrált autók közel negyedét teszi ki, míg a második helyen, szoros versenyben, a C-SUV szegmens áll. A dobogó harmadik fokán a C-Alsó-közép kategória található. Összességében a különböző SUV típusok több mint a regisztrált autók felét képviselik, ami jól mutatja a fogyasztói preferenciák változását.
A 2024-es évben a személyautók piaca figyelemre méltó fejlődésen ment keresztül, hiszen Magyarországon közel 13 százalékkal több autót regisztráltak, mint az előző évben. E ez a növekedés jól tükrözi a hazai autópiac dinamizmusát és az emberek fokozódó érdeklődését az új járművek iránt.
Bár a növekedés figyelemre méltó, a frissen regisztrált új autók csupán 7 százaléka volt elektromos. Ez az arány európai vagy globális szinten viszonylag alacsonynak számít, de a mi régiónkban mégis inkább átlagosnak tekinthető.
Természetesen, szívesen segítek! Kérlek, írd meg, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, vagy mire van szükséged pontosan!
A kishaszongépjárművek regisztrációja 2024-ben jelentős ugrást mutatott az előző évhez viszonyítva. Tavaly összesen 24 772 új kishaszongépjárművet jegyeztek be, míg 2023-ban még csak 20 744 darab került nyilvántartásba. A piaci trendek minden negyedévben túlszárnyalták a tavalyi év azonos időszakának eredményeit, és különösen a második negyedév volt kiemelkedően erős az idei évben.
Ami a szegmenseket illeti, a nagy áruszállítók a legnépszerűbbek a vállalkozások körében, a piac 35,45 százalékát adták ezek a járművek. Őket követik a pickup modellek 21,42 százalékkal és nem sokkal maradtak le a közepes áruszállítók 20,48 százalékos piaci részesedéssel.
A 2024-es évben Magyarországon összesen 5 281 nagyhaszonjárművet állítottak forgalomba, ami 16,5%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. A visszaesés mögött elsősorban a gazdasági instabilitás és a megemelkedett kiadások állnak. Az üzemanyag- és energiaárak drasztikus növekedése, valamint a dráguló finanszírozási lehetőségek következtében a vállalatok inkább a meglévő flottájuk karbantartására helyezték a hangsúlyt, ahelyett hogy új járműveket vásároltak volna. E nehéz gazdasági környezetben sok cég kénytelen volt elhalasztani vagy mérsékelni a flotta megújítását, ami tovább súlyosbította a helyzetet.
Természetesen, szívesen segítek! Kérlek, írd meg, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, vagy mire van szükséged pontosan!
A forgalomba helyezett autóbuszok száma 416 darabra csökkent, ami 50,4%-os visszaesést tükröz. Ez a csökkenés főként az elmaradt beszerzéseknek tudható be, továbbá a 2023-as év magas bázisa is hozzájárult a helyzethez az autóbuszok piacán.
A közúti nehéz pótkocsik forgalma 3 028 darabra csökkent, ami 17%-os visszaesést tükröz. Ez a tendencia szorosan összefonódik a nagyhaszonjárművek piacával, hiszen a pótkocsik kereslete elkerülhetetlenül a nagyhaszonjárművek iránti igény csökkenését követi. A jelenlegi piaci helyzet tehát nem meglepő, hiszen a két szegmens szoros kapcsolatban áll egymással.
A motorkerékpárok piaca hosszú ideje pozitív trendeket mutat és ez 2024-bem sem volt másképp. Csaknem nyolcezer darab motorkerékpárt regisztráltak 2024 során, ami 22 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az idei 22 százalékos emelkedés az eddigi várakozásokat túlteljesítette, köszönhetően részben az emissziós normák változása miatti többlet forgalomba helyezéseknek.
A használt autók piacát illetően 5%-os növekedést tapasztalhattunk a személyautók regisztrációjában. 2024-ben a friss forgalomba helyezések száma meghaladta a használt járművekét, ezáltal azt jelzi, hogy a tavalyi évhez képest idén is több új autó gördült a magyar utakon, mint használt társai. Ez a tendencia különösen örvendetes, figyelembe véve, hogy a magyar gépjárműpark jelentős része már elöregedett, hiszen az átlagos életkoruk közel 16 év.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete minden évben elkészíti becslését a következő év várható forgalomba helyezési adatairól.
2025-re egyesületünk arra számít, hogy a gépjármű-kategóriák jelentős részében hasonló teljesítményt érünk el, mint amit az idei piaci adatok mutatnak.
Az MGE az elektromos autók piacán csupán mérsékelt növekedésre számít, mivel az állami ösztönzők 2024-ben érkeznek meg, ami befolyásolja a szegmens fejlődését.
A motorkerékpárok piacán legalább 5 százalékos bővülést prognosztizálnak.