Az Amazon elbocsátásokra készül, és a mesterséges intelligencia révén tízezrek kerülhetnek az utcára.

Az Amazon, a világ második legnagyobb magánmunkáltatója, bejelentette, hogy a mesterséges intelligencia térnyerése következtében a jövőben jelentős létszámcsökkentésre lehet számítani. Andy Jassy vezérigazgató keddi levelében tájékoztatta az 1,5 millió munkavállalót arról, hogy a mesterséges intelligencia (MI) által elérhető hatékonyság növekedése miatt a vállalat kevesebb emberi erőforrásra lesz szüksége a működéséhez.
Az Amazon vezetője nem finomkodott a szavaival. "A következő évek során arra számítunk, hogy a mesterséges intelligencia széleskörű alkalmazása révén csökkenteni fogja a teljes vállalati létszámot, mivel hatékonysági előnyökre teszünk szert" - írta a munkavállalóknak címzett levélben, amelyet később nyilvánosan is megosztott a cég.
A jövőbeli elképzelések mellett Jassy konkrét eseteket is felhozott, amelyek jól szemléltetik, hogy a mesterséges intelligencia már napjainkban is képes emberi munkaerőt helyettesíteni. Kifejtette, hogy egy MI-alapú kódoló asszisztens tavaly elképesztő, 4500 évnyi munkaidőt spórolt meg az Amazon programozói számára, mivel jelentősen felgyorsította a szoftverfrissítések végrehajtását.
A cég egyébként már régóta csökkenti létszámát. 2022 óta több mint 27 ezer alkalmazottat bocsátottak el, és 2025-ben is folytatódtak a leépítések - januárban 200 főt az észak-amerikai üzletágból, májusban további 100 embert az eszközök és szolgáltatások részlegéből.
Jassy levelében arra ösztönözte az alkalmazottakat, hogy a mesterséges intelligenciát ne ellenségként, hanem értékes segítőtársként szemléljék. "Fedezzék fel az MI világát, fejlesszék tudásukat, és aktívan vegyenek részt workshopokon és tréningeken" - hangsúlyozta.
Azok, akik nyitottak erre a változásra, mélyreható ismereteket szereznek a mesterséges intelligencia területén. Ők lesznek a kulcsszereplők abban, hogy együtt fejlesszük és erősítsük belső MI-képességeinket. Ezen felül, előnyös helyzetbe kerülnek, hogy jelentős hatást gyakoroljanak, és hozzájáruljanak a vállalat újragondolásához.
- tette hozzá a The Washington Post szerint.
Az Amazon legújabb bejelentése egy tágabb tendencia részeként értelmezhető. Más technológiai nagyvállalatok is egyre nyíltabban foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy a mesterséges intelligenciát miként alkalmazzák a hatékonyság fokozására, ami sok esetben kevesebb emberi munkaerőt igényel.