Az írásbeli érettségi drámai fordulatokkal teli végjátékot hozott, és a történetnek korántsincs vége.


Az írásbeli érettségi harmadik hetében a diákok számára még mindig rengeteg izgalom várt, hiszen a népszerű, gyakran második nyelvként választott idegen nyelvek, mint a spanyol, francia és olasz, még a vizsga napjaikra vártak. Ezen kívül az utolsó hétre maradtak olyan tantárgyak is, mint a fizika, a dráma vagy a mozgóképkultúra és médiaismeret, nem beszélve a digitális kultúra emelt szintű vizsgájáról. Nézzük meg, milyen kihívásokkal kellett szembenézniük a vizsgázóknak!

Elérkezett az írásbeli érettségi befejező pillanata, és a diákok végre fellélegezhetnek, miután három hét kihívás után várakozással tölthetik el a következő időszakot. Június 3-án az emelt szintű szóbelik, míg június 16-án a középszintű vizsgák veszik kezdetét. A vélemények megoszlanak arról, hogy melyik csoport járt jobban: az emelt szintű vizsgázók hamarabb túlesnek a megpróbáltatáson, így még mindig az érettségi izgalmában élhetnek, míg a középszintű diákoknak több idő jut arra, hogy alaposan átnézzék a tételeiket, és nekiláthassanak a tanulásnak. Mindenkinek megvan a maga stratégiája, és a következő hetek izgalma csak fokozza a várakozást!

Mindenképpen izgalmas időszak áll a vizsgázók előtt, hiszen május 19. és 22. között tíz tantárgyat kellett teljesíteniük a választott tantárgyaikból, mindkét szinten. Nézzük meg részletesen, hogy ezek a tantárgyak mik is voltak:

Bár első pillantásra a program szellősebbnek tűnhet az előző hetihez képest – ahol jóval több tantárgy szerepelt –, a végére azért maradt néhány igazi nagyágyú is. A fizika, valamint a spanyol, olasz és francia nyelvek hármasa mind-mind a legkedveltebb tantárgyak közé tartozik, így biztosan izgalmas órák várnak ránk!

A digitális kultúra és a nyelvek témáját már érintettük korábbi cikkünkben, ezért most nem fogunk részletezni külön-külön, mivel a feladatsorok felépítése az eddig tárgyaltakhoz hasonlóan alakult. A feladatlapokat és a megoldásokat középszintű vizsgákhoz itt, míg az emelt szintűekhez pedig itt érheti el.

Május 20-án, kedden reggel 8 órakor a diákok előtt megjelent a fizika feladatlap, mint egy komoly kihívás, amelyet le kellett győzniük. A középszintű diákoknak 150 perc állt rendelkezésükre, míg az emelt szintűeknek bő 240 perc jutott, hogy megoldják a két részből álló feladatsort. Az első részben a középszintűek 20, míg az emelt szintűek "csupán" 15 egyszerűbb feladattal találkoztak. A második rész komolyabb megmérettetést jelentett: négy összetett feladat várt a középszintűekre (emelt szinten pedig három), melyek alapos gondolkodást és kreatív problémamegoldást igényeltek. Emellett az emelt szintűek számára egy harmadik rész is készült, három további kihívással, így a plusz 90 perc valóban indokolt volt a feladatok szakszerű megoldásához.

Középszinten a témák között volt például:

Emelt szinten a lapon számos izgalmas és kihívásokkal teli feladat várta a diákokat.

A középszintű vizsgán a végső pontszám 40 + 50 pontból állt össze, míg az emelt szinten a pontok eloszlása 30 + 23 + 47 volt. A középszintű feladatlapokat és a megoldásokat az alábbi linkeken érheti el, míg az emelt szintű anyagokhoz itt és itt juthat hozzá.

Délután 14 órától a mozgóképkultúra és médiaismeret (MoMé) vette át a főszerepet - közép- és emelt szinten egyaránt. Az írásbeli vizsga mindkét szinten három fő részből állt:

A középszintű vizsgán a maximálisan szerezhető pontszám 50, amely a következőképpen oszlik meg: 10 pont az első részre, 25 pont a másodikra, és 15 pont a harmadikra. Az emelt szintű vizsga esetében ez a szám 60 pontra nő, ahol a pontok eloszlása: 15 pont az első rész, 30 pont a második, és 15 pont a harmadik rész. Továbbá, a diákoknak egy gyakorlati (projekt) feladatot is el kellett végezniük, amelyből az alábbi lehetőségek közül választhattak:

A spanyol nyelv óvatos megkerülésével elérkeztünk a május 21-i, szerdai filozófia érettségihez, amely 14 órától vette kezdetét. A vizsga közép- és emelt szinten zajlott, és a feladatlapok két fő részre tagolódtak. A középszintű vizsgán filozófiatörténeti kérdésekkel és szövegértelmezési feladatokkal kellett megbirkózniuk a diákoknak, míg az emelt szinten egy esszéírás is hozzájárult a kihíváshoz. Mindkét szint esetében a maximálisan elérhető pontszám 100 pont volt, azonban az időkeretek eltértek: a középszintű vizsgázóknak 180, míg az emelt szintet választóknak 240 perc állt a rendelkezésére a feladatok megoldására.

Nézzük pontosabban, hogy mik tartoztak a három feladattípusba:

A középszintű feladatokat és megoldásokat is mutatjuk, de ugyanúgy itt vannak az emelt szintű megmérettetés példái és javítási útmutatója.

Végül, de nem utolsósorban, ott van számunkra a csütörtök délután 14 órakor kezdődött drámai esemény, amely 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül. Ezúttal a programba bekerült a gyakorlati drámaelemzés, az egyéni vagy közös daléneklés, valamint a "színházi előadás vagy jelenet bemutatása" is. A középszintű vizsgázók számára 180 perc, míg az emelt szintűeknek 240 perc állt rendelkezésre. A középszinten az írásbeli, szóbeli és gyakorlati feladatokból összesen 150 pontot, míg az emelt szinten 140 pontot lehetett elérni.

A vizsgára vonatkozó tartalmi elvárások között szerepelt többek között az, hogy...

A középszintű feladatokat az alábbi linken találja, míg a megoldásokhoz itt juthat el. Az emelt szintű feladatok pedig két különböző helyen érhetők el: itt és itt.

Az érettségi 2024/2025-ös szezonja tavaszi fázisának egy rövid pihenőre van szüksége, de június 3-án megkezdődnek az emelt szintű szóbeli vizsgák. A középszintű vizsgák pedig június 16-án indulnak, és egészen július 2-ig tartanak.

Related posts