A világ tele van kihívásokkal, míg a tehetősök fényűző rendezvényeken ünnepelnek.

Már nyolcvan éve, hogy minden május első hétfőjén megrendezik a Met-gálát, amelyet az egész világ izgatottan vár. Az idei év sem volt kivétel, de a tavalyi esemény óta az internet népe teljesen megváltoztatta az eseményhez fűződő viszonyát. Az este folyamán a legbefolyásosabb hírességek gyűlnek össze, hogy részt vegyenek egy exkluzív szórakoztatón, de 2024 óta senki sem hiszi már el, hogy ez csupán a divat és a művészetek ünnepe. Az esemény mára szinte az éhezők viadalává változott.
Tizenhét évvel ezelőtt Suzanne Collins első regényével lépett a világ elé, egy olyan disztópikus univerzumban, ahol a társadalmi különbségek éles határokat húznak. Míg a köznép nap mint nap az élelemért küzd, a gazdagok világában a luxus már-már elviselhetetlenné válik, hiszen nem tudják, mit tegyenek hatalmas vagyonukkal. Az írónő talán nem is gondolta, hogy alig két évtized elteltével a fikciós világának elemei a valóságban is megjelennek. Azóta a történetből filmsorozat készült, és a rajongók egyre inkább várják a folytatásokat, noha a cselekmény egyre inkább sötét és aggasztó, ahogy a valós eseményekkel párhuzamba állítható. 2024-ben például hatalmas felháborodást keltett, amikor a Met-gálán a sztárok pompázatos öltözékekben vonultak fel, miközben Palesztinában gyerekek ezrei veszítették életüket.
Az internet felrobbant, az emberek felháborodásukat és undorukat fejezték ki a hírességek felé, azonban nem sokakat hatott meg ez a felhördülés, és mint minden csoda, végül ez is csak három napig tartott. Azóta kicsit csillapodtak a kedélyek, meglehet, az emberek beletörődtek, hogy ilyenné vált a világ, a probléma azonban nem szűnt meg. Tombol az orosz-ukrán és az izrael-palesztin háború, illetve a kongói övezetben is fegyvert ragadtak, mindeközben Hollywood virágzik, öntik a dollármilliókat a hírességek és influenszerek fejére, míg a háborús övezetekben civilek százezrei halnak éhen.
Fontos leszögezni, a Met-gála alapvetően nem egy rossz cél érdekében jött létre. 1946-ban hívták életre, és két évvel később rendezték meg az első eseményt, kizárólag adománygyűjtő céllal. Ekkor még semmi különleges nem volt benne, csupán egy volt a megannyi jótékonysági rendezvény közül, aminek New York adott otthont. Az évtizedek múlásával azonban egyre exkluzívabbá vált, egy idő után már nem vásárolhatott akárki jegyet az eseményre, meghívóra volt szükség, és elsősorban a felső középosztályt célozták meg - többek között az olyan kaliberű hírességeket, mint Elton John, Madonna, Elizabeth Taylor, Cher vagy Liza Minelli.
A Vogue magazin különleges estélye, amelyet először 1973-ban rendeztek meg a Metropolitan Museum of Arts-ban, azóta már elengedhetetlen eseménnyé vált a divat világában. Eredetileg 85 dolláros belépőjegyekkel indult, de ma már a részvétel ára elképesztő 75 ezer dollárra rúg. Bár hivatalosan jótékony célokat szolgál, a rendezvény valódi fókusza a csillogás és a divat ünneplése. A hírességek megjelenése nem csupán a szépségükről szól, hanem a vagyonuk és státuszuk fitogtatásáról is – ezt talán még maguk előtt is titkolják. A meghívás megtiszteltetés, és sokan abban a reményben vonulnak végig a vörös szőnyegen, hogy az év egyik Vogue címlapján ők lesznek a középpontban.
Megállapítható, hogy az eredetileg nemes céllal indult esemény mára az önimádat, a túlzásba vitt fényűzés és a csillogás hajszolásának rendszeres ünnepévé vált.
2024-ben egy várva várt esemény került megrendezésre, amelynek tematikája egy disztópikus kert volt. A meghívottak minden eddiginél különlegesebb öltözékekben érkeztek, hogy méltóképpen ünnepeljék ezt a szürreális rendezvényt. Az esemény azonban nem csupán a látványról szólt; a következményekkel senki sem számolt. Az internet népe azonnal reagált, és felháborodva kezdett párhuzamokat vonni a francia forradalom korával, illetve Az éhezők viadala világával. A közösségi médiában elindult a lavina, és a disztópikus kert hamar újabb viták középpontjává vált.
Sokan nem értették, miért nem érzik a szervezők és a résztvevők a gála témájának és a világ humanitárius helyzetének durva iróniáját. Valószínűleg igazuk volt, hiszen az esemény előtt és után sem hangzott el egyetlen megjegyzés sem a világban zajló válságokról. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy jótékonysági rendezvény révén hatalmas lehetőségeik lettek volna arra, hogy javítsanak azok életkörülményein, akik nehézségekkel küzdenek. Felhívhatták volna a figyelmet a problémákra, és ezzel rengeteg pénzt vagy egyéb támogatást nyújthattak volna a rászorulóknak. Ez a közömbösség szinte a végső csepp volt a pohárban, ami miatt a közvélemény szemében hitelességüket kockáztatták. Ekkor lépett színre Hayley Baylee, az egyik legismertebb tartalomgyártó, aki felrobbantotta az internetet a témával kapcsolatos megszólalásával.
Az elbűvölő TikTok-keresztapa, akinek neve szinte egybeforrt a közösségi média világával, óriási megtiszteltetésként élte meg, amikor meghívást kapott a 2024-es Met-gálára. A rendezvény előtt alaposan felkészült, hogy minden szempontból megfeleljen az esemény elvárásainak. Emlékezetes belépője során egy Marie Antoinette-stílusú ruhában tündökölt, amely a történelmi elegancia és a modern csillogás keverékét idézte. Mielőtt átlépte volna a vörös szőnyeget, megosztott egy videót, amelyhez a következő feliratot fűzte: "Let them eat cake!". Ez a híres mondat, amelyet a francia uralkodónőnek tulajdonítanak, akkor hangzott el, amikor a nép éhezett, miközben a királyi család extravagáns életet élt. Bár a történészek vitatják, hogy valóban elhangzott-e, a TikTokker posztja mégis felkeltette az emberek figyelmét, és sokan éles kritikával illették Baylee-t, amiért tapintatlansággal vádolták. A legtöbben úgy vélték, hogy a videó tökéletesen tükrözi, mennyire távol állnak a jómódúak a hétköznapi emberek valóságától, és hogy mindez a számukra teljesen közömbös. A legnagyobb felháborodást az váltotta ki, hogy látszólag büszkék is voltak erre a távolságra.
Az influenszerek és hírességek sokszor felelőtlennek és hanyagnak tűnnek, amikor a világ eseményeit félvállról veszik, miközben ragyogó bulikban szórakoznak. Sokan kifejezték, hogy elegük van abból, hogy a gazdagok egy része a tudatlanság mögé bújik, csak hogy elkerülje a felelősséget, mondván, nem akarnak butaságokat beszélni. A gyorsan terjedő információk korában azonban ez már nem elfogadható mentség: az influenszerek kezébe olyan hatalom került, amellyel akár egyetlen videóval is gyökeresen megváltoztathatják gyerekek és felnőttek ezreinek életét. A hírnév nem csupán előnyöket jelent, hanem hatalmas felelősséget is, különösen válságos időszakokban, amikor mások számára is előnyös lehet, ha valaki kihasználja a népszerűségét.
Az előzőek tükrében megállapítható, hogy Suzanne Collins víziója részben valóra vált, hiszen soha nem tapasztalhattunk még ekkora szakadékot a hétköznapi emberek és a sztárok között. Míg sokan próbálják figyelmen kívül hagyni ezt a különbséget, sőt, kommunikációjukban azt hangoztatják, hogy ők semmivel sem kiválóbbak másoknál, a valóság mást mutat.
A Met-gála új dimenziót nyit a figyelemelterelés művészetében, hiszen olyan eszközként funkcionál, amely képes megváltoztatni a társadalmi diskurzus irányát.
- nyilatkozta Dominic Pettman, az "Infinite Distraction" című mű alkotója.
A celebvilágot meglátása szerint azért finanszírozzák, hogy megfelelően tereljék el az emberek figyelmét a valódi problémákról, így nem lázadoznak, nem problémáznak, csak nézik a tévét vagy a TikTokot. Ha visszaemlékezünk, Az éhezők viadalában is éppen ez volt a módszer, szórakoztató műsort adtak a népnek azért, hogy eltereljék figyelmüket nyomorúságaikról. A mi világunkban a cicás és átverős videók, vagy akár a sorozatgyilkosokról szóló sorozatok jelenthetik ezt a fajta figyelemelterelést, illetve annak lehetősége, hogy a telefonunkat addig pörgethetjük, ameddig csak akarjuk, így tévesen azt érezzük, mi vagyunk kontrollban. Az éhezők viadalában ez a szavazások alkalmával került képbe, akkor a legszegényebb ember is gazdag bírának érezhette magát egy röpke perc erejéig.
Ma már a világunk két szélsőséges valósága között egyre élesebb a kontraszt: míg az éhezők viadala a túlélésért folytatott harcot szimbolizálja, addig a Met-gála a fényűzés és a gazdagság megtestesítője. Azok, akik megengedhetik maguknak ezt az extravagant ünnepséget, mintha egy másik dimenzióban élnének, míg a háborús övezetek lakói a túlélésért küzdenek, és emlékeztetnek minket arra, hogy a világ nem mindenki számára egyformán fényes. A hétköznapi emberek, akik a két véglet között lavíroznak, úgy tűnik, már nem a luxusnyaralásokban mérik a jólétet, hanem abban, hogy ne kelljen állandóan a bolt árainak figyelésével bajlódniuk. 2025-ben a Met-gála talán próbálta megérteni ezt a közhangulatot, amikor fekete dresscode-ot hirdettek meg az eseményre, és a résztvevők zöme ennek megfelelően öltözködött. Ez a minimum, amit tehettek egy olyan világban, ahol a problémák már égetően sürgetőek. A hírességek kezében viszont ott van a hatalom és a pénz, amelyek képesek lennének valódi változást hozni, ha csak akarnák.